Veckomål

Nu har jag kommit till insikten om att jag måste sätta upp mål för mig och min hund för att kunna veta/känna om vi gör framsteg. Det blir annars så lätt att man hakar upp sig på det negativa och glömmer bort alla saker vi faktiskt klarar av eller lär oss.

För veckan som kommer sätter jag upp två mål:


#1
Träna på "stanna" och inkallning med störning fem minuter om dagen (förutsatt att jag stannar kvar här uppe och inte lämnar hunden i mammas vård under veckan).

#2 Befästa vårt nya trick "suck" medelst klickerträning. "Suck" betyder i det här fallet att hon i liggande ställning skall sänka hakan i backen och vila där. Vi har kommit så långt som att hon förstår vad jag vill när jag hjälper henne med att peka men har inte kunnat lägga till ordet ännu.

Idag, lördag, har jag och Otto varit ute med hunden och tränat. Otto fick då leka med henne nedanför vårt hus medan hon hade långlina på sig. Vid de tillfällen hon släppte leksaken ropade jag in henne med "hit" och lade yttepytte belastning i långlinan samtidigt som jag joggade baklänges. När hon så kom till mig fick hon wienerkorv (fint ska det va´) och vid ögonkontakt fick hon ett varsågod att springa tillbaka och leka igen.

Vi testade även ett par "stanna" som gick ut på att jag och Saffe gick i långsamt mak medan Otto joggade förbi med leksaken. Jag gav kommandot "stanna" och vid ögonkontakt fick hon ett varsågod att springa ifatt Otto och leka.

Båda kommandona fungerade rätt så bra och jag behövde bara hjälpa till med lite belastning i linan ett par gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0