Lördagsutflykt

I kväll skall vi ge oss ut på restaurang och eftersom Saffe då blir ensam ett par timmar eller så så fann vi det bäst att ge henne en ordentlig långpromenad. Vi stoppade in hunden i bilen och for iväg till Hammarskogs friluftsområde. Där var helt folktomt till vår glädje eftersom Saphira då kunde få vara lös i princip hela promenaden. Jag kan lova att hon njöt i fulla drag! Hon har ju löpt precis och fått gå i koppel i dryga tre veckor så en promenad på en och en halv- två timmar där man får vara lös måste ju vara himmelriket!

Vi testade oss på inkallningar både på långt avstånd och med störning (Otto som lekte hejdlöst med henne) och hon kom som ett skott varje gång. Hon fick också finna sig i att gå fint vissa sträckor vilket hon gjorde, kanske inte med glädje men i alla fall gjorde. Man kan väl ockspå konstatera att hon dresserat sin matte ganska väl. Jag brukar be henne hoppa upp på stora stenar (eller små berg hur man nu vill se det) och där får hon en godis. Så gjorde vi även idagett par gånger och det gick ju bra. Efter en stund ser jag hur hon kilar iväg och studsar upp på en lagom stor sten, tittar uppfodrande på mig och hoppar sedan ner och springer tillbaka för att få sin godis. Allt detta på helt eget initiativ. Detta upprepade ett par tre gånger och varje gång kollade hon lika uppfodrande på sin matte som för att säga "titta så duktig jag är, får jag min godis nu?". Och det klart att hon fick=)

Mamma plockade också en del kantareller och trattisar som rensas i detta nu. Mums så gott det skall bli med en kantarellmacka!

Dagens enda missöde (såhär långt) var att hundskrället lyckades hitta en illaluktande bajshög (inte helt olik klebsielladoft) och gnida in ordentligt i pälsen. Detta fick hon dock lida för när vi kom tillbaka eftersom hon då blev ilyft i badkaret och duschad. Detta uppskattades inte och hon såg mycket förnärmad ut. För övrigt var det inte jättelätt att få i henne badkaret och det krävdes två starka människor, en som lyfte framdelen och en annan bakdelen=)

Innan vi lämnade Hammarskog passade vi på att ta oss en fika på caféet. En smarrig macka för min del och de andra två mumsade i sig lite blåbärspaj.

Nu väntar dusch, sminkande och middag på O´learys.

Tack och hej!



En förnärmad voffsing i badet. Men så går det när man rullar sig i bajs!



Kan väl passa på att dricka lite om jag nu måste stå häri då...



Mamma rensar kantareller.



Detta blev skörden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0