Facket

Läser på metro idag att de unga sviker facket. Detta i sig kommer ju naturligtvis inte som någon nyhet utan det har ju pågått ett tag och inte heller är det särskilt förvånande.
Naturligtvis kan jag tänka mig varför man gör det, det är hyfsat mycket pengar som skall ut och man upplever inte att facket faktiskt kan hjälpa en i den mån man önskar och samhällsklimatet idag är dessutom mycket mer individualistisikt.

Mitt huvudbry just nu är hur folk kan vara så blinda i den värld de lever att man inte förstår att arbetarens enda medel gentemot arbetsgivaren är att stå enade. Att det egoistiska tankesättet aldrig kan gynna arbetarna som grupp utan det enda som gynnas är just egoismen.

Jag anser att facken behövs för att ena arbetarna som grupp helt enkelt av den anledningen att det inte finns någon annan än arbetaren själv som ser till deras intresse.
Arbetsgivaren kommer alltid att ha sin egen profit som främsta intresse, man naturligtvis måste hålla arbetarna tillräckligt nöjda för att de skall fortsätta jobba och tillräckligt friska för att inte vara en belastning. De måste helt enkelt borsta ner tillräckligt många kaksmulor från sitt bord för att hålla folk kvar på golvet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0