Ibland är det ganska fint att vara jag...

Ja, så känns det idag faktiskt och det var kanske framförallt en händelse på vägen hem från skolan som fick känslan att infinna sig.
Jag tar det från början. Sista veckan eller kanske två veckorna har jag insett att det skulle vara fantastiskt fint med ett extrajobb några timmar då och då för, om vi skall prata klarspråk, är jag skitdålig på att hushålla med pengar. Det är som att de lever ett helt eget liv och bestämmer de sig för att flytta från mitt bankkonto så gör de helt enkelt så. Eftersom tanken är att jag skall läsa en kurs i Kenya till våren måste jag spara ihop i runda slängar 20 tusen innan februari och låt mig säga att det går sisådär. Visst stoppar jag in en slant eller två på sparkontot men alldeles för lite för att lyckas få ihop vad som krävs.

Nåväl, på lunchen idag snackade jag med M och N om vad jag skulle kunna tänka mig att göra och listade för- och nackdelar med olika jobb. Croupier tex tycker jag ju är fantastiskt roligt men här i stan kan jag bara jobba på provision vilket jag vet att jag komemr ha fantastiskt svårt för, dessutom måste man binda upp sig för två helger per månad vilket om möjligt skulle vara ännu svårare.
Vad har jag mer erfarenhet av? Lucnhrestaurang- omöjligt eftersom jag måste vara i skolan vid den tiden, hästskötare- uteslutet eftersom man knappt får betalt, bensinstationsbiträde natt/helger- japp, skulle helt klart funka...och sådär fortsatte det. 

Vid tretiden begav jag mig hemåt med ett enormt sug efter sötsaker och bestämde mig för att köpa lite choklad i kiorren om jag var tvungen att parkera "där borta" så att jag skulle passera den påväg från bilen. Naturligtvis åkte jag först och tittade på gratisparkeringarna närmast mitt hus men där fanns inget så det var bara att åka längst bort och gå någon kilometer hem.

Passerar alltså då den första godiskiosken där jag smiter in för att hitta något att stilla sötsuget med men det är lite halvtråkigt utbud så jag tänker att jag i stället skall handla i den lilla närbutiken i huset bredvid oss. Utbudet därinne är fantastiskt och då menar jag inte bara godiset utan där varvas gamla VHS-filmer med LP-skivor, en uppsjö tidningar, billigt smink, mat, godis och diverse småprylar.

Jag har varit därinne ett par gånger och handlat och brukar alltid slänga lite käft med gubben och gör så även idag när jag skall välja godis. När händerna är fulla av godbitar och det är dags att betala kalaset frågar han mig om jag pluggar eller jobbar.

-Jo, jag pluggar.
-Har du långt kvar då?
-En definitionsfråga men ungefär tre år...
-Du vill inte ha extrajobb?

Hörde jag rätt? Var det så lätt? Behövde jag alltså bara traska rakt in i affären handla lite och sedan har jag jobb? Jodå, han menade allvar och nästa vecka skall jag titta in efter skolan någon dag så att vi kan snacka lite mer.
Underbart! Fantastiskt! Vad hände med karma? Mitt konto borde ju fasen ligga på minus...

Vilken tur
att det inte fanns p-plats utanför huset och att jag var så godissugen och att den första kiosken var tråkig!

Kommentarer
Postat av: Sara

Men vad roligt, grattis! =)

2011-11-24 @ 22:04:09
URL: http://formoonkeys.blogspot.com
Postat av: Marie

Tack! :)

2011-11-25 @ 08:24:10
URL: http://saffeochjag.blogg.se/
Postat av: ~Sol~

Vissa saker är helt enkelt menade. Grattis. :D

2011-11-25 @ 18:25:29
URL: http://vonnes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0