Lätt för att lära och filmer i mitt huvud.

Jag vet inte hur ni andra gör när ni behöver lära er någonting. Mindmaps? Punktlistor? Bara läsande rakt upp och ner?
Allt detta har jag prövat under två och ett halvt år nu utan framgång. Det funkar helt enkelt inte.

Till saken hör
ju att jag aldrig haft någon direkt pluggteknik eftersom jag hela gymnasiet tog mig runt utan att plugga en dag under terminerna utan satte mig helt enkelt dagen före provet och läste igenom grejerna en gång eller två och sedan satt det. När jag säger att det satt menar jag verkligen att det satt och man kunde komma hur långt senare och fråga mig och jag kunde fortfarande rabbla fakta på löpande band.

Med åldern verkar denna förmåga vara som bortblåst och jag har verkligen varit tvungen att slita för att få in det jag ska (och förlita mig på välvilliga kursare som hjälper mig att förstå) men nu verkar det faktiskt som jag hittat en teknik som fungerar. I mitt huvud komponerar jag helt enkelt ihop en film med det jag vill lära, går igenom filmen några gånger i mitt huvud och idag skulle jag, hjälpsam som jag är, dela med mig av mina "filmer" när jag satt och pluggade med Hanna och Alex.

Jag: Jo men jag har börjat lära mig i filmer.

A: Va? Vadå filmer? (Ser jävligt avvaktande ut på ett sätt som bara hon kan)

Jag: Men tänk på kadmium, det låter ju ungefär som katt-mjau.

A: (Tittar synnerligen skeptiskt på mig) Oookej?

Jag: Och om man då vill lära sig vad kadmiumförgiftning har för biverkningar tänker man sig en katt som jamar i tarmen.

A: (Skakar på huvudet, tittar på H och de fnissar lite)

Jag:
När man har en katt i tarmen lär man ju få buksmärtor, eller hur?

A:
(Har nu börjat garva ganska högljutt) Jaha?!

Jag: Eftersom man vill få ut katten fort som fan börjar lär tarmen få diarré...

H: (Instämmer i skrattet om än inte lika högljutt)

Jag: (Kan inte låta bli att skratta eftersom A nu kiknar av skratt i soffan alltjämt ackompangerad av H)

A: Duh...(hämtar luft)...e...(kippar efter andan)...är inte...klo-ho-ho-o-k... (Nytt skrattanfall)

Jag: (Har nu tårar i ögonen så mycket skrattar jag  eftersom jag vet att fortsättningen inte lär bli bättre)... Men...(klarar inte längre av att stå upprätt utan måste hålla mig fast i diskbänken så mycket skrattar jag)...kattfan vill juh...(kiknar av skratt medan A vrider sig som en mask i soffan)...inte lämna anus utan grabbar tag i pungkulorna...

A: (Gråter nu på ett sätt som jag inte sett sedan partytricket Plopp-plopp...)

Jag: Dåh...får...man...(snörvlar lite lätt)...juh testikelatrofi...(Ligger nu dubbelvikt på köksgolvet)...Men när man hängt där så länge så testiklarna inte håller längre måste man kasta sig efter njuren istället...

A: (Fortfarande mellan skrattkonvulsionerna) Du är helt otrolig!

Nu kan man tycka vad man vill om min film men resultatet av i-huvudet-på-Marie-filmen är ju att vi alla tre lär komma ihåg kadmiumförgiftningens symtom och dessutom fick vi ett gott skratt.
Min nästa film skall handla om antibiotika :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0