Marie- kverulanten?

Ungefär så känns det idag. Ett ständigt klagande och gnällande över saker i allmänhet och utbildningen i synnerhet. Idag kommer inte vara ett undantag så läsare som vill bespara sig fula ord och grinigt tonläge kan sluta läsa nu...

Tenta! Jajemänsan, jag var redo inför denna mastodonttenta, tredje årskursens berg att bestiga. Som ni vet har det pluggats en hel del de sista två veckorna och i morse när det så var dags så visste jag att det här kommer att gå vägen. Kanske skulle det inte bli i stil med immunologitentorna där jag hade 97% rätt men de där 67% som krävs för godkänt skulle jag ju minsann sätta med råge. Vi har ju gått igenom varenda tenta/omtenta sedan år 2006 och uppmärksammat vad de lagt krut på och ansett viktigt, vilka proportioner de olika ämnena har ungefär och på vilken nivå frågorna är ställda.

Men se på fan!
Det visade sig att de i år bestämt sig för att ställa allt på huvudet och helt enkelt göra om hela tentan. Så mina kunskaper var i princip inte ett skvatt värda.

Visst kan man göra om en tenta
, det är inte det som är problemet MEN att låta en jävla tredjedel bestå av toxikologi som bara varit den sista veckans föreläsningar finns ju fan ingen rim och reson i!
Eller att skita i symtom på de olika förgiftningarna och enbart fokusera på verkningsmekasnismer/cellnivå verkar ju bara idiotiskt.
Sedan kan man ju välja att fråga på någonting man specifikt stått och sagt att vi INTE behöver lägga på minnet.
I min jävla dumma enfald trodde jag att föreläsningar var till för att peka ut för oss vad som var relevant i litteraturen och vilket vi skall fokusera på men tji fick jag och alla med mig!

Inte en enda en av mina klasskamrater jag talat med nu på eftermiddagen förstod vad fan som hände och de som klarar sig undan med godkänt lär vara oerhört lätträknade. En enda sak glädjer mig just nu och det är just detta att det inte är jag som missuppfattat hela kursen utan helt uppenbarligen frågeställarna som bestämt sig för att kasta tärning om vilka frågor som bör komma på denna skrivning.

Nu skall jag vila en stund för att sedan bege mig ner på staden och dränka mina sorger i välsmakande humlebrygd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0