Flygande tankar kring flygblad

Av någon outrgrundlig anledning hade jag anmält mig frivilligt till att dela ut flygblad imorse och det bar sig alltså inte bättre än att jag var tvungen att ställa klockan på tio i sex. Fy för den lede säger jag bara! Min kropp är inte gjord för att vara vaken vid den tiden på dygnet och gjorde verkligen sitt allra yttersta för att inte vakna men vid tio över sex var jag ändå uppe.
Det skulle vara att göra sig skyldig till en grov lögn att säga att jag var uppe och studsade, inte heller var jag särdeles glad och nöjd men uppe var jag likförbannat.

Snyggade till mig lite och pallrade på mig ytterkläderna för att bege mig ner mot stationen och jag kan lova att aldrig har vägen dit ner känts så lång som denna morgon men på någotvis tog jag mig i alla fall ner. Först på plats var jag dessutom men det dröjde inte länge innan övriga morgonpigga partikamrater dök upp.

Vi placerade ut oss på väl valda ställen och började dela ut flygbladen gällande privatiseringen av vård och kollektivtrafik och resultatet av detta.

Vet ni om att en ny lag gällande kollektivtrafiken träder i kraft from 1 jan 2012?
I enlighet med denna blir det fritt fram för vem som helst att köpa sig en buss, registrera sig och börja köra passagerare. Man har då också rätt att själv bestämma tidtabell, biljett och biljettpriser och det kommer inte att finnas regler kring synkade linjer osv. Det som däremot kommer att regleras är det faktum att kommunen inte kommer att få lov att köra på de lönsamma linjerna utan dessa avsätts alltså åt de privata aktörerna!

Läs mer här:
http://kommunistiskapartietuppsala.se/?page_id=128

Att stå och dela ut flygblad är väldigt trevligt faktiskt och ger en möjlighet till lite småprat med så många olika människor med så många olika tankar och åsikter. Nu tillhör inte jag den mest insatta utav mina partikamrater men ofta är folk mest intresserade av att få prata lite själva och det räcker oftast med att de har någon som lyssnar på dem. Inte en enda gång under morgonen träffade jag heller någon som hade någonting positivt att säga om privatiseringen utan de allra flesta har sett, i sin direkta närhet, vad det innebär för människor.
Någon hade en fru som jobbade på ett privat demensboende och resultatet av privatiseringen för hennes del var att hon nu hade hand om 21(!) boende på egen hand, någon annan jobbade inom kollektivtrafiken och var nu rädd för lönedumpning när man kunde börja konkurrera om biljettpriserna och någon tredje tyckte att det ur ett rent idiologiskt perspektiv var fel.

Däremot blir man ju slagen av hur olika människor är till sin natur. Somliga människor nästan kommer och rycker flygbladet ur handen på en och är väldigt nyfikna på vad det är vi står och räcker fram med utsträckt arm (eller så behöver de bara något att läsa i väntan på tåget) medan andra tar sikte med blicken någonstans väldigt långt fram för att på det viset kunna låtsas om att de inte lägger märke till den gula pamfletten tjugo centimer ifrån dem och på det viset inte behöva tacka nej.
Själv tillhör jag den första kategorin av människor och drivs av en allt för stor nyfikenhet för att tacka nej och enda gången jag gör det är när det kommer från någon utav de främlingsfientliga eller israelvänliga organisationerna.

På en knapp timme delade vi ut 400 flygblad vilket verkligen var bra jobbat och mer än vad vi trodde vi skulle bli av med!

Men nästa gång skall jag erbjuda mig att dela ut till eftermiddagsresenärerna ;)

Hela flygbladet finns att ladda ner på http://kommunistiskapartietuppsala.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0