Funderingar...

Häromdagen snubblade jag över en blogg, en feministiskt blogg. Bloggerskan skriver mycket humoristiskt, välformulerat och ganska vasst och jag kommer troligen titta tillbaka där med jämna mellanrum.
Väldigt många utav inläggen handlar om samhällets syn på kvinnlighet och att man minsann borde känna sig sexig även med hår under armarna. Det skall vara okej att var "ful" som hon själv skriver.
Nu vet jag att kvinnoidealen i samhället är skapade utifrån ett manligt perspektiv men likväl har vi kvinnor preferenser på vackra män och ibland kan jag faktiskt inte förstå skillnaden.
.
Flera av mina vänner blir irriterade över att jag inte vill kalla mig feminist men jag vill verkligen inte sälla mig till den skaran som anser att kvinnor skall låta sitt hår växa på alla ställen på kroppen och jag vill verkligen inte bli påhoppad för att jag rakar mig både här och där. Jag anser att jag har rätt till att se ut på det viset som får mig att känna mig bra och om det innnebär noppade ögonbryn, smink var dag och rakade ben så måste det väl vara lika okej...?
.
Däremot anser jag naturligtvis att kvinnor skall ha samma möjligheter i samhället som männen har och jag vet att så inte är fallet idag men jag har svårt att se att rätt väg att gå är övertyga oss alla om att låta håret växa fritt.
I min värld är dessutom kvinnofrågan underordnad klassfrågan eftersom en arbetarkvinna från betongförorten knappast har någonting överhuvudtaget gemensamt med företagsladyn från de vackra villakvarteren och hur kan de då någonsin göra gemensam sak?!
Nej, det är klassfrågan som måste vara det centrala i ett allt hårdare och mer individualistiskt samhälle inte huruvida jag rakar muttan eller inte!
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0