Skutrace

Varje år går det en kappsegling mellan västkustens (för det mesta men också vissa norska) skutor längs med Bohusläns kust. Ett femtontal gamla traditionsfartyg samlas på fredagkvällen och umgås och på lördagen drar tävlingen igång. I år gick banan mellan Marstrand och Göteborg så vid halv nio kastade vi loss för att hinna ut, sätta segel och testa på lite seglingsmanövrar innan startskottet gick klockan tio.
.
Fredagskvällen tillbringades som sig bör på Grand tillsammans med ett gäng besättningsmedlemmar från de andra skutorna. Tyvärr stängde man ju där relativt tidigt så då blev det till att dra vidare bort en bit.
I år hade jag med mig både syster och bror ombord men lillsyrra mådde lite illa på kvällen så det blev tidig hemgång för henne.
.
Seglingen på lördagen var helt underbar! Det var lagom med vind och banan var dragen så att vi fick jobba lite och göra en del seglingsmanövrar men ändå kändes det lugnt. Inget stress på nåogtvis.
Syskonen hade fått en egen ansvarsuppgift som de skötte galant men jag tror nog att det är lättare att göra seglare av min bror än av min syster, han tyckte att det var kul att få dra i tampar medan syrrar tyckte det var idiotiskt att hålla på att flytta seglet fram och tillbaka. Hmm...hon har nog missförstått det här med segla.
.
Kajskul 207 var bokat för oss på kvällen och vi hade dessutom fått spons med massa räkor så det åts, skrattades och sjöngs fram till klockan elva på kvällen. När festligheterna där avslutades hamnade väl de flesta ombord på någon skuta. Själv drog jag mig bortåt Westkust och stannade där till klockan började närma sig fem på morgonen och jag insåg att jag nog borde sova en timme eller två innan det jag skulle bli purrad.
.
Helgen avslutades med motorgång hem till Uddevalla och sedan en liten biltur på sisådär sex timmar för att komma hit upp till Uppsala igen.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0