Hemtrevligt

Mor min har ju varit på besök nu ett par dagar. I lördags eftermiddag hämtade jag upp henne på Arlanda (det är nog önsketänkande som gör att jag alltid vill skriva Landvetter) och resan dit var lite skakig måste jag säga. Det kan ha eller så har det inte med att göra att två av mina vänner och jag satt här och grundade med lite vin och hotshots på fredag innan vi begav oss ner på stan. Väl inne på Etage fick vi dessutom sällskap av två andra vänner vid namn Gin och Tonic. En trevlig kväll på det hela taget.

Nåväl, i morse stod frukosten dukad när jag vaknade och nypressad apelsinjuice fanns där också (trevligt med mamma på besök) och till kaffet pratade vi om hemtrevlighet. Vad är det egentligen som gör ett hem just hemtrevligt?
Stilrenhet i alla ära men det är verkligen inte vad som behövs för att få till den där välkomnande känslan. Så vad är det då? Kanske färgsammansättningen...? Min syster är ett grymt bra exempel. Möblerna hemma hos henne är gamla, slitna och avdankade. Låt oss säga att de sett sina bästa dagar ungefär någon gång för tio-femton år sedan men där är så oerhört mysigt! Känslan när man kommer in genom dörren är gemytlig, ombonad och varm. Man känner sig verkligen bekväm vid hennes köksbord.
Är det en känsla för att komponera saker? Kanske spelar det då ingen roll att möblerna knappt håller ihop. Det enda jag vet är att vissa människor verkligen har den där förmågan att få sitt hem att kännas varmt och välkomnande.



Kommentarer
Postat av: Aj-c

Jag tror inte det har med möblerna att göra, utan hur du trivs med personerna i fråga. De kan ha de finaste möblerna eller de sämsta möblerna, men känner du dig bekväm med den personen, känner att du kan göra och bete dig som du känner för, utan att behöva göra dig till, då känner du dig nog hemma....

2012-04-04 @ 17:49:30
Postat av: Marie

Jo, jag förstår vad du menar men det är inte bara det som gör skillnad. Hemma hos en annan kär vän i vars sällskap jag verkligen trivs tycker jag faktiskt inte alls att det är hemtrevligt. Visst tycker jag om att komma dit men hemmet tilltalar mig faktiskt inte alls utan om jag börjar tänka på det gör det mig nästan illa till mods.

Jag tror att det ligger mer i komponerande av rummets detaljer, ytor och ljussättning än vad man kanske tror ändå.

2012-04-10 @ 20:06:52
URL: http://saffeochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0