Klinisk anatomi

Ja, så heter så kursen vi läser just nu och i den ingår röntgen. Hela dagen idag har iprincip ägnats åt detsamma och det har varit en kul upplevelse.

Förmiddagen inleddes med att vi blev tilldelade ett fall som det skulle diskuteras kring och jag tror att de enda egentliga slutsatserna vi kom fram till var att vi verkligen, och då menar jag VERKLIGEN, måste repetera att anatomi och det rätt så omgående. Eftersom anatomin vi läste i årskurs ett faktiskt ingick i en av de kurser jag lade lite möda på och smackade tentan med vrålgod marginal så hade jag ju hoppats att en del skulle gå att hämta upp igen om jag bara tänkte tillräckligt länge och ansträngde mig tillräckligt hårt. Jag kan säga att det gick inte. Inte alls faktiskt! Min slutsats här måste nu bli att det spelar ingen roll hur mycket jag pluggar utan kan tryggt fortsätta traska på i min miniminivå.

Efter att ha sovit bort en del av lunchrasten hemma hos Alex var det dags att börja lära oss röntgenapparaturen och vad inställningarna egentligen betyder. Vad händer i maskinen när man ändrar mAs? Varför ökar kontrasten när man sänker kV? Är det månne för att photonerna blir trötta, simmar fram genom luften och fastnar lättare på benet? Ja, den typen av frågor har stötts och blötts i många timmar och tro på fasen om det ändå inte är så att jag begrep vad vi höll på med. Känner mig stolt...

Bara som en parantes måste jag tala om att vi nu har fått en ny basgrupp (typ samarbetsgrupp) och när vi träffades i morse fick jag höra "Marie, hur kan du veta det? Du brukar inte ha koll på sådana saker..." när jag talade om vad som stod på dagens schema.
Min självklara följdfråga var vad han grundade det på. Svaret lyder som följer: "Jag har varit i samma basgrupp som dig förut".
Nu undrar jag vad fan min illvilliga klasskamrat försöker insinuera? Jag är ju stenkollen personifierad... :P

Här nedan ser ni den knepiga utomjordingen med bara ett ben i kroppen och endast en muskel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0