Allmänbildningstest i form av sällskapsspel

I mellandagarna skulle pappa och hans familj åka upp till mina farföräldrar en dag och eftersom det är så sällan jag har tid att träffa dem så gjorde jag verkligen allt för att kunna få till det så att jag kunde åka upp samtidigt. Naturligtvis valde de att åka den dag jag hade bestämt med Karin att vi skulle ha lite glöggkväll. Tyvärr fick den bli åsidosatt till förmån för Lännestad.

Det är alltid så skönt och lugnande på något sätt att komma dit upp, kanske är det känslan av barndomen som infinner sig eller kanske bara lukten av ved som eldas i vedspisen, någonting gör i alla fall att jag glömmer rum och tid för en stund.

Vi käkade gott, drack gott och hade jättetrevligt hela familjen. Framåt kvällen tröttnade dock syskonen lite på gubbarna som bara satt framför teven och vi plockade fram ett spel som farsan fått i julklapp, "Sanning eller skitsnack" heter det. Det är ett sånt där spel som är fullt av onödigt vetande och hela julen har jag vidarebefodrat all min nyfunna kunskap till den som velat höra på ;).
Farsan och hans bror satt och överhörde frågorna bortifrån soffan och ville såklart vara med och gissa på varenda en. Nåja, jag vann men det hade nog mer att göra med tur än att jag faktiskt visste svaren på alla dessa underliga frågor.

Nästa spel som plockades fram var det gamla Masterquizet från 1800 kallt. Eller i alla fall från mitten på 80-talet då.


Sist jag gjorde ett försök att spela detta var väl för ungefär sju år sedan och jag kan i ärlighetens namn säga att jag tyckte det var ett idiotiskt spel. Spelreglerna var outgrundliga med små plastbrickor i olika kulörta färger, något större lika kulörta brickor som tydligen räknas som två små (varför i hela fridens namn inte bara ha två små) och konstiga regler för att hoppa upp till nästa nivå. Inte gjorde det saken bättre att frågorna var skitsvåra heller.

Nåväl, detta skulle i alla fall spelas. Både jag och Nya frun var väl egentligen lite tveksamma till det men vi ville ha något att göra och det bestämdes att vi skulle spela i lag så det var jag och syrran mot Nya frun och brorsan.

Trot eller ej men både jag och Nya frun blev grymt överraskade av att vi faktiskt kunde svara på många (okej, kanske inte flertalet men iaf) frågor, lika många som på vilken TP-runda som helst... Detta kan bara betyda att vi båda är mycket mer allmänbildade nu än för sex sju år sedan.
Syrran fick hålla koll på reglerna dock eftersom dessa inte ändrats till det bättre ju fler år spelet spenderat i soffan.

Självklart vann jag och syrran ;-) Kanske var det tack vare att mitt eviga svar på varenda kulturfråga i varenda spel som finns, Harry Martinsson, för en gångs skull visade sig vara rätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0