Nu skall jag berätta om vissa svårigheter med att inte befinna sig där man är skriven

Okej. Så här ligger det till. För någon månad sedan blev jag tvungen att börja leta mig en läkartid här nere i granne-med-Danmark-land. Läget var sådant att det var inte helt akut men heller långt ifrån oakut om vi säger så. Helt enkelt någonting jag var tvungen att ta tag i under närmsta två veckorna eller så.
 
Sagt och gjort. I min enfald tänker jag att det är ju bara att ringa en vårdcentral. Letar således upp numret till närmsta vårdcentral, nämligen Hörby. När jag ringer dit inser jag att de har semesterstängt och vidarekopplar alla samtal till Höör. 
Jaja, det kan ju inte göra så mycket att jag får uppleva Höör en sväng i stället. Men tji fick väl jag! Telefontiden där var sådär vanisinnigt kort att en normal människa knappt hann lägga en fjärt under tiden de hade öppet sin sluss. Inte heller var dessa få minuter lagda så att en vanlig arbetandes människa skulle ha minsta möjliga tid att ringa.
Den oerhört korta telefontiden till trots lyckas jag faktiskt få tag i en sköterska. Nu upplyser hon mig så vänligt att jag minsann inte kan få komma dit eftersom jag inte är skriven i Skåne. Sedan att jag råkar befinna mig här under ett par månader verkar inte spela någon som helst roll.
 
Men inte gjorde detta mig särskilt missmodig utan jag tänkte att det måste ju gå att få tag i en privatläkare (egentligen gillar jag ju inte konceptet privat sjukvård men det har sina ljuspunkter). 
När jag efter idogt sökande på diverse sökmotorer och liknande (dessutom med mycken hjälp utav Alex) finner ett par nummer visar det sig att de har tider först ett par veckor senare.
 
Happ happ, då blir det väl till att ringa någon typ av jourvårdcentral. Vid det här laget har jag spenderat x antal timmar på detta som nu blivit till ett litet projekt. Klockan är ju rätt så sent vid det här laget men det fiffiga med jour är ju just att de har jour så de svarar så vänligt. Tyvärr kan de ju inte hjälpa mig, det får jag ju förrrstååå, eftersom ärendet inte är akut...Jag skall vända mig till en barnmorska.
 
Vad i hela helvete! tänker jag nu och plockar fram ett nummer till en barnmorska till vilken jag ringer dagen därpå. 
Ål rajt, med nytt mod slår jag så siffrorna och ringer upp. Nehej nej, inte kan jag få hjälp där utan jag skall uppsöka vårrrdcentralen.
Nu börjar jag känna en viss, låt oss kalla det, frustration över situationen och råkar väl kanske uttrycka detta till barnmosrskan jag pratar med. Det kan vara så att det framgår aningen om man lyssnar på mitt tonfall att jag är lite upprörd över den svenska vårdkarusellen. Kanske kan det också vara så att jag uttrycker det med ord. Jag säger inte att jag nödvändigtvis gjorde det men det kan ha hänt.
 
Efter mycket om och men får jag så tala med en läkare på vårdcentralen (samma vårdcentral jag alltså ringde från början) och hon tycker absolut att jag skall komma dit och rekommenderar mig att ringa till receptionen för att boka en tid. Jag upplyser henne då, halvt i upplösningstillstånd, att de vägrar skriva in mig eftersom jag är listad i Fjärås. På något vis får jag för mig att hon känner min desperation vibrera genom teleledningarna från Hörby ända till Höör och hon talar då om för mig att hon tänker minsann boka in mig alldeles själv.
Dagen efter ringer  hon upp mig och berättar att jag nu är välkommen dit. Den här proceduren har tagit en vecka. Japp, jag skojar inte. EN VECKA! Bara att boka in tiden. Strålande!
 
Frid och fröjd. Bara att åka dit ytterligare en vecka senare. Vad tror jag ni jag möts av i kassan?
"Men du är ju inte skriven här!? Egentligen skulle vi inte ta emot dig."
GAAAHHHHH!!!! 
 
Så passa er jävligt noga för att bli sjuka på annan ort än där ni är listade. I alla fall om ni inte tänker bli dödligt sjuka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0