IME (idisslarmedicin) dag 3

Ko-ol dag idag till skillnad från igår då vi skulle lägga permanentkanyl på ko. Man kan ju tycka att det inte vore så svårt på ett djur med jugularvener (alltså de som går längs halsen på kon) stora som välfyllda cykelslangar men då lurar man sig själv rejält.
Först måste skiten stasas upp och det är inte gjort i en handvändning utan kräver en hel del kraft bakom, sedan kommer man (jag) i alla fall inte åt och måste knuffa upp kon i stående. Vid det laget är jag så trött så jag och grabben jag parats ihop med byter plats och jag blir alltså i stället huvudhållare (en mycket viktig position). Inte heller han lyckas så där jätteväl vilket får mig att känna mig lite mindre kass. Han får dock till slut sytt fast kanylen och det är då min tur (igen då alltså).
På den första sidan är det nu ett väldigt stort hematom (som ett stort blåmärke liksom) så efter att ha försökt ovanför det en gång går jag över till nästa sida. Detta kostar så klart en tredje kanyl. Denna tredje kanyl måste också snart bytas mot en fjärde eftersom jag faktiskt varit inne i kärlet, fått blod men som sedan hunnit koagulera i kanylen (det går ruggigt fort). Och så håller det på. Jag avverkade nog sisådär sju kanyler och ingen fick jag helt på plats. (Den sista vill jag nog dock hävda hade kommit på plats om inte det vore för ett litet litet missöde som inte till fullo berodde på mig...) Tillsammans beslöt läraren och jag att det kanske var lika bra att lägga ner för dagen och att jag helt enkelt får ett nytt försök på fredag. Tackar jag särdeles för!
 
Jaja, idag var som sagt en mycket bättre dag i all fall för jag hade TUR! Plötsligt händer det liksom. 
När vi kom ner idag dag och skulle påbörja vårt fallbaserade arbete berättade läraren om att det skulle utföras en operation. Två av oss skulle få vara med i själva op-såret och två andra skulle assistera. 
Jag satt sist i raden kring bordet och fick således den sista lappen, tänkte som så att jag det var ju synd att det inte kommer bli jag som får följa med, jag får väl leka med ett får i stället. Jag vecklade upp min lapp och på den var det ett jättefint litet kryss. :)
Så för första gången idag har jag op-tvättat mig på riktigt och fått vara med under en stående operation där man går in i buken via ett snyggt snitt i högra flanken. In i det hålet fick jag sedan stoppa armen och känna försiktigt på alla organ därinne; våm, livmoder, lever och en massa andra inte helt givna strukturer. Skitfränt! Faktiskt.
 
Skulle ju på intet sätt nu vilja påstå att jag vet hur man gör men nu har jag ett hum om hur det ser ut.
 
 

Kommentarer
Postat av: M.H

Ko-ol dag? Du borde få spöstraff för det skämtet...

Svar: Säger du bara för du inte är från Sverige. :P
Marie

2013-01-24 @ 21:29:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0