Hundkurs

I våras någon gång så blev jag tipsad utav dagmatte Nina om en gratis hundkurs de sökte folk till och jag ringde och anmälde mig. Anledningen till att kursen är gratis är att instruktören fortfarande är under utbildning och detta är så att säga sista steget.
Jag skrev till Stefan, som han heter, och anmälde mig och Saphira till vardagslydnad och kontakt. Nu är det ju så att Saffes allmänlydnad redan är ganska bra (även om kanske inte intränad efter konstens alla regler) och jag vill främst ha hjälp med kontakt och motivation i närheten av andra hundar. Tyvärr var det ett stort bortfall på kursen igår och vi var det enda ekipaget så det blev privatlektion. Han berättade mycket om sitt sätt att se på hunden och inlärning och det skiljer sig faktiskt ganska väsentligt från hur jag har gjort tidigare. Han kör med väldigt mjuka metoder och jag skall testa det vid viss moment tänkte jag. I övrigt så har jag lite svårt för det där att inte få säga ifrån till hunden så vi får se hur det går... Kanske måste jag lära in ett helt nytt sätt att tänka. Samtidigt känns det en aning jobbigt att backa så långt i träningen för att lära in/om det med hjälp av hans metoder.
För hoppningsvis är vi full skara nästa vecka och vi kan då få börja träna på det som egentligen var tänkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0