Julbak och julöl

I helgen hade det bjudits in till julbak hemma hos Hanna. Det var väl lite kombinerad inflyttningstillställning/bakning/spelkväll eftersom de nyss flyttat ut till en supermysig liten stuga strax utanför Uppsala.

Tretton pers samlades alltså vid femsnåret för att börja baka. Allt gick väl ända till jästen skulle smulas sönder (vilket alltså var ungefär steg ett i bakningen) då var det någon liten tjuv som skulle dit och norpa till sig halva jästförpackningen och låta den smälta på tungan. Jag fick minsann vakta den lilla svampsamlingen noga och jaga väck tänkbara jästtjyvar.

Vi delade sedan upp oss
lite käckt så ett par gjorde pepparkakor, och bara så ni förstår så hade vi inga formar utan var tvungna att själva skapa fina kakor, medan andra gjorde fina lussekatter, några satt i soffan och ölade, någon kom med glada tillrop medan ytterligare några andra fick lektioner i den kvinnliga anatomin (detta visade sig tydligen behövas och en spegel rekommenderades dem för senare bruk...).

Resultatet ser ni nedan.
Tyvärr hamnade inte de tjusiga lussekatterna på bild men de fanns där liksom romrussinfudgen och knäcken.

(Min mage var inte helt nöjd med valen som min mun gjorde under kvällen. Magknip verkar vara resultatet när en halv pepparkaksdeg i ogräddad form försvinner ner i magen.)

Man fick helt enkelt beställa sin egen design på kakorna.


Chokladkolan kan ha varit det godaste på hela kvällen.


Eller var det kanske saffranskokoskolan? Mums!


Kommentarer
Postat av: Linn

Åh, saffranskokoskola! ^_^

Ja, Elsas Värld baseras på boken med samma namn av Sofi Fahrman, och den är härligt pinsam! extra plus för att hon som spelar Elsa inte är någon liten pyttemänniska med bmi <19, utan snarare lite päronformad(som jag), med större höfter än man vanligen ser på tv/i serier. Sånt gillar jag :)



Ang dieten, så är den nog ganska precis som flygvärdinnedieten. Sjukt dryg, men den funkar. Och jag har släppt den sen länge och gått upp mer än det jag gick ner då.. Men håller man dieten hela perioden ut och sedan äter bra efteråt, så brukar resultatet hålla.

2011-12-20 @ 11:16:09
URL: http://thirteendays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0