En bokstavskombination för mig?

Alltså, nej rubriken var ett skämt. Jag är inte särskilt intresserad av att (själv-)diagnostisera mig men jag snubblade över en forumtråd idag där man diskuterade DSPD (delayed sleep phase disorder). Ju mer jag läste desto mer kom jag underfund med att det kunde varit skrivet med mig som utgångspunkt.
 
Hela mitt vuxna liv har jag fajtats med (mot?) mina insomningsproblem, försökt vända dygnet, tvingat upp mig tidigt för att kunna somna i rimlig tid men det är omöjligt- hur lite jag än sovit innan... 
Folk envisas med att säga saker som "jag tror att du sover för mycket", "du måste vrida tillbaka dygnet", "du måste röra dig mer" och andra idiotiska klyschor. Jag försöker förklara att det är någonting i mina sömncykler som gör att jag inte passar ihop med dygnet men folk vill helt enkelt inte fatta det. Nu tänker jag hävda att det är högst troligt att jag "är inställd" på att somna någon gång mellan två och fyra på natten. Tyvärr är ju inte resten av samhället inställda på att möta mig i min dygnsrytm. Jävla skit. 
 
Det jag dock kom underfund med är att man faktiskt kan melatoninbehandla det och i det här läget (när jag aldrig lyckas ta mig till skolan pga trötthet) så funderar jag allvarligt på att kolla upp om detta är en möjlighet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0