Eh...hur menar hon nu då?

Eftersom jag nu, efter galet mycket om och men, äntligen lyckats bli både antagen och registrerad har jag ju väntat på mitt CSN. Denna väntan verkar ju vara smått förgäves så idag bestämde jag mig för att ringa och fråga vad planen är.
 
Telefonist: Välkommen till CSN. (Käckt och glättigt sägs detta.)
 
Jag: Hej hej! Jag har en liten fråga här bara och det är när ni tänkte betala ut mitt studiemedel. (Eftersom jag redan knappat in alla uppgifter medelst en sjuhelsikes massa tvåor behöver jag inte presentera mig något närmare.)
 
Telefonist: Jaha ja. Då skall vi se här... 
 
Knappande hörs i bakgrunden
 
Telefonist: Det tar två arbetsdagar efter det att vi fått in alla uppgifter (fortfarande knappandes...). 
 
Jag: Då borde det alltså komma in under dagen? Uppgifterna kom ju till er i onsdags.
 
Telefonist: Nej, den sjuttonde har du en utbetalning stående.
 
Jag: Jaha..? Men sa du inte precis två arbe...
 
Telefonist: (Avbryter lite fint) Ja, två arbetsdagar efter att vi fått in och handlagt alla uppgifter ja.
 
Jag: Du sa ju alldeles nyss två arbetsdagar efter att ni fått in uppgifterna.
 
Telefonist: (Artikulerar nu uppenbarligen väldigt tydligt som att problemet här är att jag har dålig hörsel.) Ja just det, efter att vi fått in och registrerat uppgifterna.
 
Jag: Men det var ju inte det du sa.
 
Telefonist: Men nu är det så. (Har nu även höjt rösten och talar till mig som om jag hade grava problem både med att höra och tyda mitt modersmål.) 
Du kan ju vara glad att du får studiemedel.
 
Jag: Ja, det ser jag ju för självklart eftersom jag studerar. Det är väl just sådant studiemedel skall gå till. studerande.
 
Telefonist: Det är verkligen inte självklart att alla får det. Det är många prövningar som skall till innan det beviljas ska du veta.
 
Och precis på vilket sätt skall det göra mig gladare undrar jag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0