The truth is out there?

Vi har varit på möte idag Robin och jag och inte vilket möte som helst utan ett Alphamöte i Svenska kyrkan. Nu vet jag att ni tänker att det minsann inte låter som något jag skulle göra men där mina vänner tänker ni bakfram, jag går nämligen gärna dit och lyssnar och lär vad de har att säga.
Nu är jag ju fullfjädrar ateist och kommer förbli så men eftersom jag och en fd kursare till mig alltid haft mängder av intressanta diskussioner kring religion och troende och jag allt som oftast ansatt henne med frågor så tyckte hon att jag borde komma på en sådan här kurs.
Alpha är väl om jag förstått det hela rätt en introduktion/undervisning i kristendom som sträcker sig över elva träffar där man äter god mat, tittar på en film i undervisningssyfte och därefter har diskussioner kring dagens ämne.
 
Idag var första träffen och egentligen bara en kort introduktion och jag kände mig som jordens hycklare och snyltare som käkade gratismat och inte har några som helst planer på att gå med i deras församling. Denna känslan försvann rätt så snart kan jag lova när en av ledarna talade om att kursen vänder sig till alla männsikor oavsett om man är troende eller icke och att de gärna såg folk med andra perspektiv där så att man kunde få igång diskussionerna ordentligt.
 
Mycket riktigt så var ju snacket igång direkt efter filmen och över kaffet. Vid vårt bord fick vi en kille som visade sig vara präst vilket ju passade mig alldeles utmärkt. Jag gjorde tidigt klart att jag inte tror på någon gud, att jag tycker religionen verkar ologisk och att jag vill att man försöker precisera vilka bevis det är som det pratades om i filmen. 
Fan vad kul det var att få sitta där och verkligen ifrågasätta och faktiskt kunna vrida och vända på ämnena som kom upp...och dessutom få göra det med människor som tyckte det var roligt att få svara och lägga fram sina argument. Prästen lovade mig dessutom att de kommande träffarna kommer att behandla ämnen som historiska bevis för Jesu liv och uppståndelse och diverse andra ämnen. Inte heller blev han upprörd när jag undrade om de någonsin ifrågasatt sin tro eller satt sig in i andra religioner utan han berättade om sina egna upplevelser och dessutom studier av andra religioner (vilket då alltså ingår när man läser till prälle...). 
När jag så förklarade för honom att anledningen till att jag ville gå kursen var för att lära mig vad de egentligen tror och vilka grunder de har för att kunna föra en vettig diskussion med och argumentera mot personer som är mer insatta som min fd kursare (som också var högst deltagande i kvällens samtalsämnen :P ) tyckte han bara att det var en alldeles lysande inställning.
 
Nu skall jag samla på mig massor av teologiska frågor inför nästa vecka. Det här kan bli kul!

Kommentarer
Postat av: ~Sol~

Min första tanke var; 'Fan vad intressant', men sedan ändrade jag naturligtvis det till 'Något sådant skulle jag aaaaaldrig göra' för att passa in i samhället bättre. ;)

Jag hade gått på kursen av precis samma anledning som du. :D

Svar: :) Man måste ju veta vad man argumenterar emot.
Marie

2012-09-27 @ 12:07:34
URL: http://vonnes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0