Hundmötesträning

Lyrisk är det bästa ordet för att beskriva dagens känsla!

Idag stoppade jag in hunden i bilen och åkta till Frida Sundberg i Enköping, detta för att vi har fått en del problem med hundmöten. Inte så att det eskalerat allt för mycket men eftersom det är en stor hund vi har så vill man gärna mota Olle i grind innan hon blir allt för stor och stark.
Sagt och gjort jag bokade tid med Frida eftersom jag hört mycket positivt om henne och idag var det alltså dags. Det visade sig att Frida har en syn på hundar som känns väldigt rätt för mig och det sätt hon visade mig känns som något som passar mig och Saffe alldeles utmärkt jämfört med vissa andra metoder vi prövat.

Efter en timmes hårt slit så känner jag att jag nu fått nycklarna till hur jag skall hantera min hund i vardagssituationer och då främst vid hundmöten. Mycket av det hon sa känns nu i efterhand som sunt förnuft men har man aldrig haft hund tidigare kan det behövas att någon utifrån kan ge en objektiv bedömning och konstruktiv kritik.
Nu väntar fortsatt hård träning och planen är att vi snart skall kunna passera andra hundar utan att hon reagerar negativt.

Saphira skötte sig strålande och det var en stolt matte som stoppade in sin grandis i bilen för fortsatt färd mot Göteborg.
 


Kommentarer
Postat av: Karin

Kul att har en blogg! Jag har också en=) Hur är läget med dig? Hoppas vi hinner ses snart!



Kram Karin

2010-04-08 @ 15:16:04
URL: http://www.metrobloggen.se/moarosas

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0