Hemma igen

Så var jag då tillbaka i hemmets lugna vrå efter en och en halv månad på västkusten. Nog för att det varit roligt att träffa släkt och vänner, segla lite grand och bara njuta av att ha semester tillsammans men det var riktgit riktigt skönt att komma hem igår kväll.

De sista två veckorna har jag spenderat ombord på T/S Britta och hjälpt min mor att laga mat och diska. Det har varit ett gäng läkare ute på kurs och det skulle lagas lunch, fika och trerätters middag varje dag och jag kan lova att det inte är det lättaste ombord på ett trångt skolskepp. Vi lyckades dock genomföra det riktigt bra och läkarna var kanonnöjda. Skam vore väl annars eftersom min mor haft hand om detta varje sommar de sista åren.
Med i byssan var också Robin, min systerson, och Philip, en ung kille som normalt sett seglar instruktör.

Det var inte mycket tid över till att bara umgås men någon timma varje kväll kunde vi i alla fall sitta och tjöta och spela lite kort.
En kväll i Kungshamn satt vi i byssan och snackade skit när vi plötsligt hörde en smäll men eftersom den inte var allt för kraftfull och inte kom ifrån båten så satt vi kvar. Bara ett par minuter senare kände vi en kraftig röklukt och sprang ut på däck. Vi kunde snabbt konstatera att det inte kom ifrån skutan utan verkade komma inifrån land. Med mobilen i högsta hugg sprang bort mot röken. Det visade sig att det var en restaurang/nattklubb som börjat brinna och vi larmade brandkåren. Tillsammans med två andra par var vi först på olycksplatsen och fick springa runt huset och väcka de boende. Brandkåren var där rätt så snabbt och man konstaterade att branden var anlagd. Läs nyheten här.

Vi har också hunnit med att bada en hel del och jag har trotsat mina rädslor och både dykt ifrån tremetarn och voltat från trampolinen, det sistnämnda var nog det dummaste jag kunde ge mig in på. Jävlar vad ont jag fick när jag inte lyckades ta mig runt hela vägen utan landade rakt på njurarna! Kanske har Otto rätt när han säger att ungdomarna har dåligt inflytande på mig;)

I fredags kväll kommer vi hem till min syster utanför Mellerud där vi skulle sova. Klockan var strax efter tolv och vi möts av en mycket irriterad syster. Irritationen kom sig av att en av hästarna hon har hemma verkar ha fölat och trots att hon talat med stoets ägare i flera veckor och sagt att hon inte vill ha det ansvaret så har de inte engagerat sig i henne och nu står vi där i världens höststorm utan ficklampa och med en stor hage att genomsöka.  En väninna till min syster, Joanna, dyker upp och med hjälp utav hennes mobiltelefon försöker vi lysa upp i alla fall en meter framför oss. Efter en bra stund så finner Joanna och jag stoet med sitt lilla föl, det har ännu inte rest sig upp och ligger i gräset alldeles fuktigt. Vi puttar lite på fölet och det reser sig på väldigt vingliga ben och försöker följa sin mamma. I hagen finns också en valack som är väldigt nyfiken på det lilla livet men det tycker naturligtvis inte stoet är så passande så vi inser att vi måste sära dem åt. Det är dessutom väldigt kallt ute så vi beslutar oss enhälligt för att ta in alla hästarna, det är ju också lite lättare att titta till dem så att allt verkar okej inne i stallet än ute i en kolsvart hage i skenet av en mobiltelefon. Min mor är lite hästrädd så hon får hjälpa till att hämta saker (spann, lite mat osv) och hon och Joanna försöker fösa fölet till att följa med när jag går iväg med henne. En liten bit går det bra men när vi närmar oss slutet på hagen så orkar den inte gå längre utan Joanna får lyfta upp den. Väl inne i stallet kan vi konstatera att det är ett litet sto. Både mamman och fölet verkar må bra så efter att ha kikat på den lilla en stund så lämnar vi dem ifred och går och lägger oss.



Kommentarer
Postat av: Anna

Ni verkar ha haft en bra och händelserik semester!

Fy bubblan vad arg man blir på en del folk. De ska inte få ha djur helt klart.... Tur att ni kunde hjälpa lillfölis och att allt hade gått bra med fölningen.

2010-08-25 @ 00:32:52
URL: http://www.silverpudel.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0