Luciafika och häst & vagn

Denna veckan har varit en händelserik vecka för liten grandis.
Måndagen bjöd på en dag hos dagmatte som vi avslutade med att gemensamt bege oss ner till ett hundcafé. Där firades det lucia med pompa och ståt och ett flertal hundar kom utstyrda i diverse mer eller mindre juliga munderingar. Den roligaste var väl en svart storpudel som var iförd lusselinne, stjärngossestrut och glitter runt magen. Som vanligt så delar jag och min hund inte samma åsikter om vad som är roligt och hon formligen flög upp från golvet när lussepudeln klev in genom dörren sedan fortsatte hon hälsningscermonien med att morra och skälla omvartannat varpå pudeln svarade med ett litet morr. Nåja, det lade sig ganska fort och Saphira tystnade igen men hon fortsatte vara väldigt nyfiken och uppmärksam på alla hundar runt omkring oss.

Min fundering kring den eftermiddagen är huruvida det faktiskt är bra träning för hunden eller om det snarare gör mer skada än nytta, speciellt med tanke på hennes historia av utfall...
I alla fall bestämde jag och dagmatte oss för att försöka gå dit någon gån i veckan och jag skall då vara rejält förberedd på allt som kan stövla in genom dörren och ligga steget före min hund och träna lite kontakt.

På tisdagen for vi hem till en kursare i närheten av södertälje för att följa med henne ut med häst och vagn. Det började lite skakigt med att hästen slog ut med bakbenen och träffade skackeln på vagnen så att det tjongade till ordentligt men efter att hon fick etablerat sin ställning och Saffe förpassats lite längre bakåt snett bakom mig så gick det strålande.
Saphira tyckte det var väldigt konstigt till en början att jag skulle sitta i vagnen medan hon så snällt fick springa bredvid. Mycket orättvist i en grandis ögon! När vi däremot började trava var det som att hon fattade galoppen *hehe* och sprang på utav bara den. Nu tog ju Ylva det lilla lugna och körde inte på i något högt tempo eftersom det var första gången för både häst och hund men de var så duktiga och i alla falll verkade Saphira ha oerhört roligt.
Vi fick också ett hundmöte längs vägen och naturligtvis gick hunden på min sida grusvägen och skällde inte så lite mot oss men Saffe hade så fullt upp med att trava på så hon hann bara slänga en blick på antagonisten och var sedan tvungen att springa vidare. Kanske får det bli nya melodin.

Så idag, onsdag, kom Elin hit ut med Kåda och vi tog en härlig buspromenad i skogen. Hundarna funkar kalas ihop även om Saffe kan bli lite väl brutal inemellan så Kåda formligen rullar iväg i snön och vi får styra upp dem. Det blev lite fika uppe hos oss och några timmar av patologiplugg inför tentan nästa vecka. Tack Elin för att du fyllde i en del luckor för mig!

Vi kommer nu att bli hundlösa under tre dagar då Saphira åker till brorsan för att ha lite semester från sin tjatiga matte ;) På sätt och vis kommer det bli skönt eftersom jag då kan fokusera på att plugga men jag tror att jag kommer sakna lillfisan lite grand i alla fall. Som tur var tar hon med sig brorsan hit på lördag och jag får rå om dem bägge i två dagar.

Här nedan komemr lite foton från veckan.



Sådana här skummisar finns det i mängder i vår trädgård.
Rätt så mycket för liten grandis att spåra.


Lillhästen kollar in i sin box för att se vad det är som hamnat där.


Båda två var väääldigt nyfikna men också rätt så osäkra på vad det var de såg :)


Tyvärr lyckades jag inte fånga på bild när hästen stod och kliade/puffade Saffe i örat eftersom jag var fullt upptagen av att klä på mig termokläder.


Fina Kåda på dagens promenad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0