Ambulatoriska kliniken

I den utbildning jag går ingår det att auskultera, detta görs två gånger i första årskursen, en gång på stora djur och en gång på små.
Min vana trogen skjuter jag upp allting till sista stund och så även auskultationerna men i lördags var det i alla fall dags.  Jag hade bokat tid på djuramulansen (vilket visade sig endast vara jourhavande veterinär i distriktarens jourbil mer eller mindre) men var beredd på att mestadels få sitta och läsa inför tentan eftersom det tydligen är relativt lite att göra vissa dagar. Flera av mina kursare tipsade mig om att ta med lektyr och en stor dos tålamod.
Nu var det så att just denna dag blev det en hel del att göra och första samtalet kom redan före frukostkaffet. Jourhavande veterinär hade dock den goda smaken att ordinera oss frukost först innan vi begav oss ut i bilen.
Det blev ett flängande kors och tvärs genom distriktet under förmiddagen och jag fick träffa kor med mastit, kalvningsförlamning och en krasslig kalv.
Väl tillbaka på kliniken blev det journalskrivning i en halvtimma innan nästa samtal kom. Samtalet gällde nu en kalvning där kalven inte ville komma åt rätt håll. Egentligen var klockan slagen för mig att gå hem men en sådan här sak vill man ju inte missa. Jag följde alltså med ut i bilen ytterligare en vända och det blev nu två gårdar att besöka.
Dagen var oerhört lärorik och intressant eftersom detta är åkommor vi precis studerat teoretiskt och att nu få hur det såg ut i verkliga livet var ovärdeligt.



Både igår och i dag stannade jag till en stund i närheten av Flogsta för att åter igen träna hundmöten. Tyvärr verkar det svårt att möta hundar där eftersom de flesta ägare uppenbarligen har större problem med sina hundar än jag med min. Detta ger sig uttryck i att alla viker undan från gångvägen en bitt innan vi är på väg att mötas. Jaja, jag får väl helt enkelt åka bort till Gälbo även om det är en aning i längsta laget. Där är

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0