Torsdag idag igen

Efter förr veckans onsdagsträning var jag smått lyrisk och tänkte att det här kommer ju vara så roligt att fortsätta med. Kan ju säga att jag idag inte är lika upprymd.

Det var ganska folktomt när vi kom dit och den enda vi mötte var instruktören med sin terrier. Saphira inleder då dagen med att kasta sig efter denna samma terrier. Bra start! tänker jag men är i alla fall besluten om att detta minsann inte skall återupprepas. Nej, det gör det ju inte heller utan instruktören passerade ytterligare någon gång och Saffe satt där hon skulle.
När klockan drog ihop sig till att börja så hade vi i alla fall utökats med ett par fem stycken och skaran uppnådde nog sju ekipage. Under tiden instruktören pratar om första övningen så har en bordercollie slutit upp vid sidan av oss men Saphira har än så länge inte brytt sig något nämnvärt. Men så, som en blixt från klar himmel bestämmer hon sig för att det verkligen inte var okej att den satt där bredvid oss utan slänger sig ditåt. Nu är ju hon alltid tyst när sådant här uppstår så det verkar ju kanske inte så farligt för utomstående men jag kan lova att det är sjuttan så jobbigt för mig.
Jaja, jag håller bara kvar henne hos mig och talar om att det var här vi skulle sitta medan instruktören sneglar lite snett på oss och fortsätter prata. Hon frågar om alla har gått slalom mellan andra hundar förut och det har visst alla gjort så vi kör igång.
När det nu kommer till vår tur verkar det minsann som att Saphira använde slut all kontakt förra veckan för nu finns där minsann inget att hämta. Hon går visserligen med mig men halsen är vrängd så långt åt de andra hundarna som det bara är möjligt. Vi passerar bara två hundar sedan får jag yttepyttelite kontakt och då tycker instruktören att vi kan bryta. Det är ju där jag skulle velat fortsätta, men men, vi bryter i stället.  Vi får dock chansen att testa lite senare igen och då kan jag i alla fall gå ett halv varv med full kontakt.

Vi får sedan göra en del andra övningar som faktiskt kändes väldigt bra som tex en där vi står uppställda två ekipage mitt emot varandra, börjar gå mot varandra för att sedan stanne med två tre meter emellan oss. Där skall vi nu få kontakt med vår hund innan vi vänder och bryter. Blev riktigt bra träning och så småningom utökade vi övningen till att sätta hunden och sedan själv fortsätta framåt.
Vid det här laget verkade det som att Saffe faktiskt hade greppat att det var träna vi skulle göra och inte slänga oss efter andra hundar men den där riktiga geisten som hon hade förra veckan infann sig inte. Kanske hade både hon och jag en dålig dag. Bara att ta nya tag och fara tillbaka nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0