Höstdagar

Hösten är en härlig tid på året! Stearinljusen åker fram, filtarna viras runt kroppen och morgonluften är sådär härligt krispig.
Hösten får till och med Uppsala att kännas fint och varmt och mottagande. Normalt sett brukar jag ju spy en del galla över människorna som bor här även om jag misstänker att de dryga jäklarna inte är infödda Uppsalabor utan snarare hitflyttade. I den här staden känns människor så grå och opersonliga, som om de aldrig fått utrymme för att le och skratta, köpa färggranna kläder och våga uttrycka en åsikt men idag blev jag positivt överraskad inne i affären.
Jag skulle bara handla fyra varor men lyckades naturligtvis ta den kön med den absolut segaste kassörskan, ni vet hon som måste slå upp var enda PLU-nummer och dessutom gå och fråga kollegen på vartannat (hur kommer det sig att man alltid lyckas välja denna kassör/-ska?). Eftersom jag alltid har lite småbråttom till vad jag än ska göra kände jag mig stressad över detta scenario men bestämde mig för att göra det bästa av situationen och i detta fallet var det att få lite tips av kvinnan före mig i kön. Hon hade nämligen köpt kastanjer, inte nu några vattenkastanjer utan helt vanliga kastanjer, och jag har aldrig någonsin ätit det. Alltså frågade jag henne hur man tillagar dessa (för övrigt ett av de PLU-nummer kassörskan var tvungen att springa och fråga om) varpå hon berättade att man helt enkelt snittar dem, lägger i ugnen med lite grovsalt och sedan avnjuter med en stor klick smör. Med fördel kan man ha dem till någon höstig svampsoppa eller bara som lite snacks framför teven. Måste provas! Inte heller damen bakom mig i kön hade käkat kastanjer (ja, naturligtvis var jag tvungen att fråga) och hon tog gladeligen till sig av tipsen. Så vart vi inbegripna i ett litet trevligt samtal där i kön medan vi väntade på att få plocka med oss våra varor hem. Kanske är de inte så pjåkiga ändå här i Muppis om man bara får värmt upp dem lite...?
.
Här nedan kommer lite höstiga bilder från morgonpromenaden hem till Emma häromdagen.
.
.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0