Gissa utbildningen

Tycker att det var alldeles för längesedan vi lekte en lek så här kommer en sådär på fredagskvällen. (Ja, jag har galet tråkigt. Ja, jag klättrar på väggarna. Ja, jag gör allt jag inte borde.)
Upplägget är att jag väljer valda brottstycken ur noga utvalda texter tagna helt ur sitt sammanhang men från visst instuderingsmaterial och ni gissar helt enkelt vilken utbildning det rör sig om.
Då kör vi!
 
 
"Sous vide: Vacuumförpackar först och pastöriserar sedan. Ger en bra organoleptisk kvalitet utan att maten överhettas."
 
"Bakning: Gluten bildar först ett strukturellt nätverk som påverkas av viskositet och elasticitet (bildas vid knådning). Gräddningen gör att formen stabiliseras genom att proteinet denatureras, stärkelse förklistras och vatten binds till stärkelse."
 
"Dricksvattenrening av ytvatten: Tillsätter kemiska ämnen som bildar partikelklumpar. Snabbfiltrering 5 minuter (tar bort mindre klumpar samt de bakterier som är bundna till de samma). Långsam sandfiltrering (vattnet passerar genom ett tjockt sandlager under 2,5 h och avskiljning sker via elektrostatiska bindningar). Desinfektion (här används ffa klor)."
 
"Bildas vid ofullständig förbränning av tex tobaksrök och stekning/grillning."
 
"Platskemikalie som finns i vissa typer av plaster, används för att hårdgöra plast."
 
 
Inte så svårt? Kanske till och med helt självklart? Så vad gissar ni på? 
Jajemän, visst pluggar jag till veterinär!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0