Dagens (pr)övning

Så var det dags att ha juverövning, alltså åka till Lövsta, palpera juver, göra CMT-test och ta mjölkprov. 
Del av kaka tänker vi alla och diskuterar även meningen med att ha övningen obligatorisk. Varför kunde de bara inte visat en film liksom?
 
När vi nu väl kommer in i karusellen där korna så godmodigt snurrar runt oss är det så dags att börja. Jag har en stackars kursare som bundsförvant i diverse övningar och så även idag. Så där står vi och väntar på att en ko skall bli färdigmjölkad vilket den till slut blir.
Vi skyndar fram med alla attiraljer vi skall ha med oss och börjar försöka mjölka ur en stråle. Inte fan kunde jag tro att det skulle vara så svårt! Det känns mest som att man skall pressa sönder den stackars spenen på kossan och inte fick vi ut tillräckligt med mjölk och definitivt inte mjölk från alla fyra spenarna.
 
Det tog oss en god stund och inte bara en utan två demonstrationer utav djurskötaren som jobbade på stället innan jag och bundsförvanten överhuvudtaget kunde genomföra våra test.
 
De försökte trösta oss med att det är svårt när korna är alldeles nymjölkade men jag genomskådade dem när koskötaren mjölkade. De mängderna hon fick ur var att anse som en syndaflod om man jämförde med mina och bundsförvantens halvmesyrer till försök.
 
Någon som har en ko att låna ut till mig för mjölkningsövningar?

Kommentarer
Postat av: ~Sol~

Meh? Till och med jag kan pressa ut mjölken ur ett juver. Fick lära mig hur det gick till när jag gjorde en veckas prao hos en mjölkbonde då jag gick i nian. Oanade talanger, eller vad säger du? ;)

Svar: Du är full av oanade talanger du ;-) Jag har för länge sedan slutat förvånas över all din inneboende kunskap.
Marie

2012-12-10 @ 23:28:45
URL: http://vonnes.wordpress.com
Postat av: Anonym

Vi har en satans massa kor här på mitt jobb...

Svar: Men de är ju för fan döa!
Marie

2012-12-11 @ 07:05:27
Postat av: Herr Nihlen

Tänkte jag inte på ...dom e för fan inte döa när dom kommer hit ..tänkte du inte po va ;- )

Svar: Du menar att jag skall springa runt och mjölka dem där ute? Verkar vara en sådär bra idé va? :P
Marie

2012-12-11 @ 20:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0