Bostadsbolaget jag bor hos

Tänker helt enkelt vara så där härligt kverulerande en förmiddag som idag.
 
Satt igår och kollade igenom lediga bostäder (inom samma bolag jag bor hos) mest för att jag är lite nyfiken men också för att en tvåa kanske skulle vara lite lite fint att bo i. Jag gillar på något vis konceptet sovrum, att kunna ha ett rum där det kan ligga lite kläder på golvet eller där jag kan skita i att bädda sängen innan jag går hemifrån. Det går bara inte när man bor så litet som jag, i alla fall inte om jag vill kunna må bra i mitt hem.
 
Anyway, jag bläddrade bland annonser och läste vad de skriver om de olika lägenheterna:
"Lägenheten har individuell mätning av vatten, förbrukningen faktureras månadsvis av Uppsalahem.
Med detta tillvägagångssätt får du som hyresgäst möjlighet att styra din egen kostnad och betalar bara för din egen förbrukning."
 
Ärligt talat?! Är det någon som är så jävla dum så att de går på detta? Det krävs för fan ingen raketforskning för att inse att det bara är ytterligare ett sätt att pressa ur några surt förvärvade kronor från varje hyresgäst (denna specifika lägenhet skulle redan kosta mig så mycket som 4700:-/månad vilket är mer än hälften av min månatliga inkomst. Och detta var ändå bara en enrummare fast något större än den jag bor i nu.). För jag kan berätta en sak för er; ALLA människor behöver vatten i någon form och eftersom vårt land ser ut som det gör och våra bostadsområden ser ut som de gör så är vi dessutom beroende av rinnande vatten. Ur en kran. Inomhus. Detta är ju naturligtvis bostadsbolagen medvetna om och nyttjar för att öka profiten ytterligare något.
 
Lägg till detta deras nya tvättstugekoncept (sedan de byggde om). Tvättade senast idag men eftersom jag känner min tvättstuga, eller rättare sagt dess ickebefintliga torkmöjligheter, så stoppade jag endast i två maskiner vilka inte hann torka på två timmar. Men ni förstår att det är ju så moderna och effektiva maskiner.
På riktigt?! Det finns ETT torkskåp och en tumlare. Men man kan ju alltid boka två timmar till för att få nästan all tvätt torr (för det är inte jätteroligt att behöva släpa upp två-fyra fuktiga maskiner och hänga upp i min lilla enrummare) men, ser ni, vi betalar för varje tvättimme!
Så? Är det månne också av välvilja de gör så precis som i fallet med vattenförbrukningen?
 
Och som slutkläm så är det också så att jag inte kan styra värmen på mina element. Detta mina vänner var ett stort problem förra vintern som föranledde att jag åkte och hämtade upp mitt lilla elelement eftersom att jag faktiskt inte tycker att 18 grader är en behaglig innetemperatur vintertid. Så idag kom de hit från bostadsbolaget och skulle kolla temperaturen och elementen. Nu är det ju så att det är rätt så varmt dels på grund av att det alltid är varmare på dagen och dels för att jag inte visste när de skulle komma så jag hade ju brassat på med mitt eget element. 
Detta resulterade i att han bara konstaterade att "jo, men en etta är ju svårt att hålla varm" (eh, varför i helvete då? Jag köper att en hörnlägenhet kan bli kall men då får de för fan se till att stänga av termostaten på mina element så att jag kan brassa på bäst fan jag vill) och "köp en egen termometer och mät temperaturen på innerväggen tre gånger om dagen"  (Jag sitter väl för fan inte på innerväggen under kvällarna? Det får väl ändå mätas mitt i rummet om det skall ha någon funktion?).
Kan må hända även detta vara ett sätt för dem att öka sina vinster? Med tanke på att värmen ingår...?

Kommentarer
Postat av: Icy

Så kan man också tänka....
Man kan också tänka så här:
Agda 73, duschar två gånger i veckan, tvättar kläder 1 gång varannan vecka, diskar varannan dag, och är sparsam med vattnet i övrigt...
Hon ska betala lika mycket i hyra som Linda 23, som duschar två gånger om dagen alldeles för länge, tvättar 1 gång i veckan, diskar varje dag och låter vattnet rinna...för att hon betalar ju inte mer för det....

Efter beslutet om individuella vattenräkningar får Agda flera hundralappar över varje månad så att hon kan köpa anständig mat.
Linda får betala lite mer, men ändrar inte på något,
för, det är ju hennes rätt i Sveriges trygga famn att låta vattnet rinna....

Sen kan man se det så här:
Hyresgästerna får själva betala vattnet som i sin tur kanske sänker det onödiga vattenanvändandet, vilket är fantastiskt för miljön...
borde alla göra oavsett...

Ökat sina vinster har de gjort ändå genom att sänka graderna lite...när du dessutom pluggar in ett element så får ju elbolagen en liten extraslant också..;)

:)

2012-10-26 @ 21:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0