Tentatider hej hej, tentatider

Det var tenta igår. Igen. Denna veckan var det en praktisk tenta dock vilket har både för- och nackdelar.
Fördel: du kan resonera dig fram till en del svar och de får ändå grepp om huruvida du har fattat grejen eller inte. Nackdel: du blir sjukt nervös, svamlar så mycket att ditt resonerande får dig att framstå som högst osäker och examinatorerna kan då börja tveka på om du överhuvudtaget kan någonting.
 
Nu lyckades jag hålla mitt svamlande på en lagom nivå tror jag och gick in med inställningen att "vi kan väl snacka lite allmänt". Det kanske inte precis uppskattades men det skiter jag i, om det gör mig mindre nervös så får de stå ut med mitt babbel.
 
Delen döpt till "allmän klinisk undersökning hund" gick bra om ni frågar mig, stolpigt om ni frågar Professor Jens (han ville noga påtala att jag hade en professor hängande över mig). Nu rör det mig inte i ryggen att han tyckte det var stolpigt eftersom det i papprena stod GK. :)
Andra delen var "operationssalsrutiner" och även där gick det bra. Lärarna hade varit schyssta och plockat fram vanliga instrument och inte de allra knöligaste och konstigaste. CG som var min examinator småskämtade med mig och var väldigt avslappnad.
Vid sutureringstestet konstaterade hon bara kort att "du är inte den första som är lite darrig på handen idag" efter att jag ursäktat mig flertalet gånger över att min hand darrade som om jag led av långt gången parkinson. Faktum är att den inte bara darrade utan formligen hoppade upp och ner och fram och tillbaka så att det var näst intill omöjligt att klippa av suturtråden. Här någonstans skrattade CG faktiskt lite smått åt mig men insåg väl att det berodde på nervositet. Jag är bara nöjd över att jag slapp bli alldeles flammande och hettande illröd i ansiktet vilket jag annars gärna blir när jag är nervös...eller stressad...eller varm...eller efter ett glas vin...eller arg...eller kåt...eller ja typ när som.
 
Nu är jag alltså godkänd för att ge mig ut på kliniksnurran vad gäller smådjur och op-sal, resten kommer om ett par veckor. ...och ja just det, jag vet ju fortfarande inte hur det gick på den skriftliga tentan som jag skrev på i runda slängar trettiofem minuter så kanske kanske måste den skrivas igen.

Kommentarer
Postat av: ~Sol~

Ett jätteGRATTIS till godkänt. :D

Svar: Tackar för det finaste! Det känns såå skönt skall du veta :)
Marie

2012-10-19 @ 22:06:48
URL: http://vonnes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0