Lån alltså

På min ena mailadress får jag så fantastiskt jävla mycket skräpmail från diverse opålitliga avsändare. Det är allt från "avlägsna släktingar" som vill ge mig ett arv till "vinnarmail" där jag bara måste följa en länk och så förstås alla dessa jävla "Behöver du ett snabbt lån?"
 
Jag kan jävlar i mig börja förstå hur folk hamnar i en situation som alla dem man kan se i Lyxfällan. Lyxfällankonceptet är ju baserat på att man skall tycka att människorna som deltar är fullständigt oanvariga, korkade, lättlurade och i allmänhet lata och oförmögna att göra någonting åt sin situation. 
Man kan ju naturligtvis inte ge produktionen helt fel i detta men heller inte helt rätt eftersom vi faktiskt lever i ett samhälle som bygger på överkonsumtion och där det nu för tiden snarare är regel än undantag att man inte äger sina egna saker såsom bilar, elektronik och hem. Ett samhälle vars enda uppgift verkar vara att få oss att konsumera mera ända till den dagen då vi spräcker bubblan.
 
Men nu var det egentligen inte samhällets hets att få oss att överkonsumera och dessa behov företagen skapar hos oss som egentligen är helt onödiga jag skulle skriva om utan jag tänke ju bara skriva att jag fattar att folk kan trilla dit.
 
När man sitter där och pengarna börjar sina, man vet att man får in lite kulor om ett par dagar, ja steget till att fylla i en sådan där låneblankett är ju fan inte långt och säkerligen inte heller särdeles svårt att ta. Snarare känns det nog som en lättnad i många fall.
 
Usch, jag blir mörkrädd. Det borde vara olagligt att göra reklam för dylika saker...

Kommentarer
Postat av: ~Sol~

Jag får också en hel drös med sådana om dagen. Släktingar, folk som ber om hjälp att köpa något, lotterivinster etc. Lustigt att just jag lyckats vinna brittiska, dubaiska (?), kanadensiska, malaysiska och vad nu det är för nationella lotterier. Jag måste ha mest tur i hela välden!

Ännu lustigare är det att allt detta skickas till den mailadress där mitt riktiga namn inte figurerar och att mina sk avlägsna 'släktningar', lotteriansvariga och what not därför inte borde ha kunnat hitta just den adressen. De är fenomenalt duktiga på att söka på nätet, det måste jag ändå ge dem. ;)

Svar: Ja de är skillade som fan på att leta rätt på en får jag säga. Även hos mig skickas mailen till min anonyma mailadress. :P
Marie

2013-02-11 @ 19:44:47
URL: http://vonnes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0